Dane klientów biura rachunkowego to najcenniejszy zasób - bez nich niemożliwe byłoby prowadzenie codziennej działalności. Każdy właściciel biura rachunkowego, niezależnie czy prowadzi swoją firmę samodzielnie, czy też zarządza większym zespołem księgowo-kadrowym, musi więc zdawać sobie sprawę z tego, jak ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa danych klientów. Konsekwencje mogą bowiem być duże - utrata wizerunku zaufanego partnera, straty finansowe, a nawet odpowiedzialność karna. Ochrona informacji zawartych m.in. w aplikacjach ERP powinna zatem być priorytetem w biurach rachunkowych.
Kiedy myślimy o zabezpieczeniu danych, często naszym pierwszym skojarzeniem jest ochrona fizyczna, np. przed kradzieżą. Przygotowanie się na takie sytuacje jest bardzo ważnym aspektem prowadzenia działalności. Klient, zatrudniając biuro rachunkowe i powierzając mu swoje dane, liczy na to, że informacje o jego firmie nie dostaną się w niepowołane ręce.
Jeżeli biuro rachunkowe korzysta z serwera fizycznego, konieczne jest więc zagwarantowanie np. ochrony antywłamaniowej, by ograniczyć ryzyko kradzieży sprzętu. A w przypadku zapobiegania cyberatakom, należy m.in. stosować odpowiedzialną politykę haseł (tzw. higiena haseł) czy postawić na zweryfikowane rozwiązania antywirusowe oraz kopie zapasowe na wypadek skasowania lub zaszyfrowania danych.
Wiąże się to z wyższymi kosztami utrzymania sprzętu. Nie każdy budynek, w którym znajduje się serwer ma ochronę w postaci strażnika czy specjalne zabezpieczenia dostępu. Zorganizowanie zatem podobnych zabezpieczeń, będzie wymagało nakładów finansowych.
Ataki z zewnątrz to nie jedyne zdarzenia, które mogą doprowadzić do utraty danych. Bywa, że przyczyniają się do tego sytuacje losowe, np. awarie - sprzętu, zasilania, przerwy w dostawie prądu. Na część z nich można się przygotować, np.:
organizując specjalną przestrzeń na przechowywanie serwera (osobne pomieszczenie z odpowiednimi warunkami temperatury i wilgotności powietrza, by serwer mógł jak najdłużej wydajnie pracować),
zapewniając sobie zapasowy sprzęt - dodatkowe źródło zasilania (np. dodatkowy generator prądu, dodatkowe zasilacze).
Tak, jak w przypadku ochrony antywłamaniowej, również i te rozwiązania będą wymagały niemałej inwestycji.
Skutecznym sposobem na przeciwdziałanie utracie danych i tym samym utrzymanie ciągłości pracy będzie tzw. backup, czyli kopia zapasowa danych.
Backup to procedura tworzenia kopii danych i przechowywania tej kopii w innym miejscu. Pozwala ona na:
zabezpieczenie danych w przypadku różnych scenariuszy - od awarii serwera, po ataki z zewnątrz (np. zaszyfrowanie danych dla okupu lub ich skasowanie), a nawet podczas przeprowadzki,
sprawny powrót do pracy - po przywróceniu danych z kopii zapasowej możemy dalej pracować. Nie tracimy kluczowych informacji, możemy “cofnąć się w czasie” do momentu sprzed awarii i tym samym kontynuować obsługę klientów.
Kopie zapasowe danych w biurze rachunkowym powinny być przechowywane w bezpiecznym, chronionym miejscu. Może być to chmura lub serwer lokalny. Niezależnie od rozwiązania, zawsze należy zadbać o kwestie ochrony. Powraca zatem kwestia kosztów. W takiej sytuacji rekomendujemy przyjrzenie się usługom, jakie oferuje Itmation.
Na początku artykułu wspomnieliśmy o kosztach, jakie wiążą się z:
utrzymaniem infrastruktury serwerowej,
zapewnieniem ochrony fizycznej dla serwera,
przygotowaniem się na sytuacje losowe, które mogą wpłynąć na działanie serwera.
Zdajemy sobie sprawę, jak duże mogą być to inwestycje dla mniejszych działalności, typu biura rachunkowe. Nasza usługa zdejmuje z klienta tego rodzaju koszty. Jak wygląda to w szczegółach?
Klient nie musi posiadać u siebie serwera fizycznego. To na naszych serwerach wirtualnych utrzymywane są licencje aplikacji ERP klienta. Nie trzeba zatem martwić się ani o pomieszczenie dla serwera, ani o ochronę fizyczną. Nasze serwery znajdują się w data center spełniającym najwyższe normy bezpieczeństwa, gwarantującym ochronę przeciwpożarową, antykradzieżową i idealne warunki do wydajnej pracy infrastruktury. Gwarantujemy również zapasowe elementy infrastruktury, właśnie na sytuacje losowe, np. awarie zasilania.
Klient otrzymuje skonfigurowane przez nas dostępy do aplikacji ERP. Łączy się z nią za pomocą tzw. zdalnego pulpitu. Dzięki temu w pracy nie ogranicza go już lokalizacja. Do systemu kadrowego czy finansowego może połączyć się z telefonu, tabletu, laptopa, jak i z dowolnej lokalizacji (biura, domu, hotelu, nawet podczas wyjazdu zagranicznego).
Wszystkie te elementy stanowią naszą bazową usługę. W jej ramach znajduje się również backup.
Warto jednak wiedzieć, że w Itmation świadczymy backup systemów ERP, czyli proces tworzenia kopii zapasowych całego środowiska wirtualnego, jak i konfiguracji systemu ERP wraz z aplikacją, bazą danych, integracjami z systemami zewnętrznymi i innymi plikami znajdującymi się na serwerze. Nie jest to zatem jedynie fragment, ale wszystko, z czego klient korzysta w ramach naszej usługi.
Dla zapewnienia jeszcze pełniejszej ochrony, kopie zapasowe danych utrzymujemy na osobnych macierzach dyskowych.
Stosujemy także odpowiednie procedury odzyskiwania danych. Ustalamy z klientem kto może zgłosić przywrócenie danych z kopii zapasowej. Procedurę uruchamiamy wyłącznie na polecenie upoważnionej osoby. W zależności od potrzeb klienta, odzyskujemy całe środowisko lub dane z konkretnego dnia, wskazany katalog czy plik.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz małe biuro rachunkowe, czy większą działalność, rekomendujemy - przyjrzyj się swoim procedurom bezpieczeństwa. Zweryfikuj, jak wysoką ochronę danych klienta i swoich zapewniają zastosowane narzędzia czy rozwiązania. A jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o naszej usłudze i tym, jak może ona wesprzeć Twój biznes - napisz do nas. Chętnie opowiemy więcej o wartościach i bezpieczeństwie, jakie zapewniamy swoim klientom.